Läsa läsa xD

Nu ska ja ge boktips ;D Ingen topp 5 lista lr nått, utan kmr tipsa om 5 bra böcker=)

1:Namn: Ett gömställe åt Caspar, Författare: Sharon Siamon. Boken handlar om:
Kelsie är måttligt road av att bo hos sin stränga gammelmoster Maggie medan pappan åker bort för att arbeta. Fast när hon traffar Jen och den egensinniga ridskolehästen Caspar blir det genast lite bättre. För Kelsie är Caspar drömhästen, men för ridskoleägaren mr Harefield är han bara ett enda stort bekymmer. Caspar älskar att bada och rymmer hela tiden ner till havet. Men när han dessutom kastar av en viktig gäst får mr Harefield nog. Han tänker göra sig av med kraken
- något som Kelsie och Jen dock inte kan gå med på!

2: Namn: Lögnen om Samira, Författare: Marliese Arold, Boken handlar om:
Katrins hela värld har rasat. Hennes pappa blir arbetslös och familjen måste flytta. Till världens ände, tycker Katrin. Det innebär att hon måste lämna allt bakom sig, inte minst ridskolan och Polstjärna, världens härligaste häst som hon ridit så mycket att hon nästan betraktar den som sin egen. Dessutom måste hon lämna sin bästa kompis Ellen. Fast just nu är de osams. Ellen har blivit kär i Wolfgang och Katrin är svartsjuk. Plötsligt bara finns den där, lögnen om att Katrin ska få en egen häst. Nu måste Katrin fortsätta ljuga. I det nya stallet finns hennes drömhäst som hon kallar Samira. Där finns också nya kompisen Melanie och Stefan som får Katrins hjärta att slå fortare. Det dröjer inte länge förrän katastrofen kommer. Ellen ska komma och hälsa på och hon vill se Samira...

3: Namn: Boken om Wendy, Författare: Ardina Strüver, Boken handlar om:
Ja trodde inte det var sant när pappa, mitt under middagen på min trettonåriga födelsedag, sa att jag kunde börja leta häst. Jag vet inte vad som flög i honom. Han visste att jag sparade till en egen häst och han hade sett mig rida när jag var på ridläger- men diskussionen hade aldrig varit uppe. Mamma blev minst sagt lika förvånad som jag men hann som tur var inte komma med några invändningar innan jag lyckligt kramade om pappa.
När Adrina var tretton gick hennes dröm i uppfyllelse. Hon fick en alldeles egen ponny, Wendy. Samtidigt innebar det ett jättestort ansvar. Förutom en hel del skenturer tävlade de med framgång i både hoppning och fälttävlan.
Boken handlar om vänskapen mellan häst och ryttare, och de problem som kan uppstå när man precis blivit hästägare.

4: Namn: Älskade ponny, Författare: Lin Hallberg, Boken handlar om:
Att rida Sofias häst Santos ör som att sitta på ett moln tycker Myggan. Till och med när han skrittar är det som om han dansar fram. Så kan det aldrig bli med Myggans egen ponny Bandit, det vet hon.´Han är visserligen mysig och ursnäll, men för stark för Myggan. Ibland får hon den där läskiga känslan av att inte klara av sin egen häst.
När Sofia erbjuder Myggan att bli skötare till Santos blir hon jublande glad. Samtidigt är det omöjligt att ha två hästar och dessutom hinna med skolan.
´´Ibland måste man välja bort nått bra för att få något ännu bättre´´ säger pappa. Men hur kan man älska en ponny och samtidigt överge den?
Hur kan man lämna någon som är så viktig?

5: Namn: Shadow - Från problemhäst till showstjärna, Författare: Karin Tillisch, Boken handlar om:
Shadow får en dålig start i livet. Vanvårdad och folkilsken kommer han till red Rock ranch i Tyskland´. Men hos Dieter Hämmerle får han snart tillbaka förtroendet för människor, och Dieter börjar leta efter en ny lämplig ägare.
Samtidigt har Karin Tillisch, som skrivit den här boken, bestämt sig för att köpa häst och hon faller för den strulíge Shadow. När en häst kommer till rätt människa kan de utföra stordäd tillsammans. Det är just detta som


Kommentera och gör mig glad!

Tack för att just DU kommenterar min blogg sötis<3:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Den kan jag inte se)

Har du en blogg?

Skriv en kommentar=)

Trackback
RSS 2.0